Barbie-t mindenkinek!
Barbie a világ legismertebb és leghíresebb babája. Népszerűsége több dolognak tudható be. Egyrészt az ötvenes évekig a kislányok csak olyan babákkal játszhattak, amelyek gyerekek voltak, így ők csak anyák lehettek. Az 1959-ben született Barbie azonban nagylány, sőt felnőtt nő volt, a gyerekek álmaikat, vágyaikat helyezhették bele, ezzel a játékban új szerepmodellt tölthetett be. Másrészt a babát gyártó Mattel cég az elsők között ismerte fel, hogy a gyermekek önálló vásárlói csoportot képeznek, továbbá elsőként jöttek rá a nekik szánt televíziós reklámlehetőségre is. Óriási marketinggel megalkottak egy sajátos világot a baba köré: családot, széles baráti kört, a legkülönfélébb szakmákat és szerepköröket hoztak létre számára, megszámolhatatlan ruhakollekciót, járművet, házat, egyéb kiegészítőt terveztek mellé. Barbie pedig hamarosan az amerikai kultúra egyik ikonjává vált.
A Nyugat szimbóluma
Barbie a nyugati kultúra illúziójaként, annak áhított képviselőjeként rendkívül kedvelt volt a szocializmus idején a vasfüggöny mögötti országokban is. Míg azonban az Egyesült Államokban néhány dollárért hozzá lehetett jutni, hiszen az volt a cél, hogy minden kislánynak legyen belőle, nálunk prezstízsértékű tárgy lett, amelynek birtoklása rövid időre komolyan módosíthatta a tulajdonos kislány státuszát. Magyarországon viszonylag későn, az 1980-as években vált elérhetővé, ám akkor is csak korlátozottan: a dollárboltok, külföldi utak, illetve kis mennyiségben a maszek boltok voltak szinte az egyedüli beszerzési források.
Barbi – a köznevesült márkanév
A Barbie riválisaként több külföldi cég is gyártott az eredetihez nagyon hasonló babákat. Az angliai Pedigree, később Hasbro cég „Sindy” nevű babája Magyarországon is széles körben ismert volt, különösen a kilencvenes évektől. A kislányok azonban csak „szindi barbiként” emlegették, rámutatva a jelenségre, miszerint hazánkban az ilyen típusú baba neve egyértelműen: barbi.
Barbie a popkultúrában
A tengerentúlon 1981-ben, Európában 1987-ben indult zenei tévécsatorna, a Music Television forradalmasította a zeneipart. A Mattel lépést tartott a popkultúra változásával, így sorra dobták piacra a diszkó- és rockbandává összeállított Barbie-kat. A szettekhez saját dalokat tartalmazó magnókazetta is járt. Az Egyesült Államokban „Barbie and the Beat” elnevezésű babát Európában „Disco Barbie” néven forgalmazták, amelyhez saját dalokat tartalmazó magnókazetta is járt: https://www.youtube.com/watch?v=2O5Z6W9Aj14
Disco Barbie-val találkozhatsz a játékkiállításunkban is!
Polgár Mónika, történész-muzeológus
Műtárgyfotó: Óbudai Múzeum, Sárospataki Györgyi